Dyrektywa Omnibus – jakie zmiany czekają na sprzedawców e-commerce?

  • Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Dyrektywa Omnibus to ciężkie działo, które Komisja Europejska wytoczyła przeciwko nieuczciwym sprzedawcom branży e-commerce. Wielkimi krokami zbliża się moment wdrożenia jej postanowień w Polsce. Jeśli sprzedajesz w sieci towary lub usługi, przeczytaj, jakie zmiany czekają Twoją firmę.

Czym jest dyrektywa Omnibus

Dyrektywa Omnibus to potoczna nazwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161 (przeczytasz ją w całości tutaj). Po raz pierwszy kraje wspólnoty usłyszały o niej w roku 2019. Już wtedy wielu przedsiębiorców przecierało oczy ze zdumienia, ponieważ postanowienia dyrektywy nakładają na nich szereg nowych obowiązków.

W tym artykule przeczytasz, dlaczego KE uznała, że dyrektywa Omnibus jest potrzebna, kiedy zacznie obowiązywać w Polsce i jakie ślad odciśnie na e-handlu. Warto to wiedzieć, tym bardziej że zbliża się końcówka roku, czyli okres szalonych wyprzedaży i wielkich promocyjnych banerów.

Dlaczego wprowadzono dyrektywę Omnibus

Nowe (albo raczej: zaktualizowane) przepisy mają lepiej chronić prawa konsumentów korzystających z internetowych platform handlowych i kupujących bezpośrednio w e-sklepach.

Nakładane na przedsiębiorców obostrzenia stanowią unijną odpowiedź na coraz częściej spotykaną, nieuczciwą żonglerkę cenową. Czy zdarzyło Ci się kiedyś skorzystać z „wyjątkowej obniżki” i kupić w „promocji” towar, który w rzeczywistości był w standardowej cenie? Mnie się zdarzyło. Zwiodła mnie pomarańczowa etykietka.

Sztuczne zawyżanie cen, żeby później spektakularnie je obniżyć, to niestety jedna z przywar polskiego e-commerce. Szczególnie dotkliwie daje się we znaki przed takimi akcjami jak Black Friday albo Cyber Monday.

Sztuczne zawyżanie cen
Mem przedstawiający proceder sztucznego zawyżania cen przed Black Friday.

Oczywiście krzywdzące byłoby wrzucenie wszystkich e-sprzedawców do jednego wora, bo wielu z nich uczciwie podchodzi do konsumenta i Omnibusa się nie boi. Jednak nowe regulacje pozwolą uporządkować rynek internetowej sprzedaży. Miejmy nadzieję, że poprawi to sytuację konsumentów.

Kiedy dyrektywa Omnibus wejdzie w życie

Unijne przepisy weszły w życie 7.01.2020 r., a każde państwo członkowskie miało je zaimplementować do własnego systemu prawnego w terminie do 28.11.2021 r. Oznacza to, że dyrektywa Omnibus już obowiązuje, przynajmniej w teorii. A w praktyce?

Do 31.07.2022 r. postanowień dyrektywy nie wdrożyły jeszcze Włochy, Irlandia, Malta, Luksemburg, Słowenia, Słowacja i… Polska. W naszym kraju proces legislacyjny rozpoczął się w lipcu 2021 r., a projekt ustawy (właściwie propozycja zmiany kilku ustaw, w tym ustawy o prawach konsumenta) trafił do Sejmu 12.07.2022 r. Jest już po pierwszym, drugim i trzecim czytaniu (kolejno: 29.09, 26.10 i 27.10.2022 r.), a pod koniec października ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.

Jak widać, opóźnienia zdarzają się na każdym szczeblu i wciąż wypatrujemy Omnibusa. Jeśli sprzedajesz w sieci, nie czekaj na niego bezczynnie. Tym bardziej że okres próżnowania ustawy (łac. vacatio legis) wyniesie zaledwie 14 dni od daty jej ogłoszenia. Wykorzystaj przedłużający się okres implementacji postanowień i już teraz przygotuj swoją firmę na zmiany.

Dyrektywa Omnibus zmieni promocje i wyprzedaże

Jedną z najbardziej wyczekiwanych zmian jest ta dotycząca obowiązku udzielania jasnej informacji o wyprzedaży i obniżce cen. Zgodnie z dyrektywą Omnibus, sprzedawca ma podać nie tylko informację o obniżonej cenie, ale też poinformować o najniższej cenie danego towaru (lub usługi) w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od charakteru transakcji. Jasna informacja ma się pojawiać w sklepach stacjonarnych, w czasie promocji online w sklepach internetowych oraz we wszystkich reklamach, w których prezentowana jest cena towaru lub usługi.

Promocja może być ogłoszona na różne sposoby:

  • w ujęciu procentowym („Teraz -30% na piekarnik X”);
  • w ujęciu kwotowym („Teraz piekarnik X 100 zł taniej”);
  • poprzez porównanie obecnej i poprzedniej ceny („Piekarnik X teraz 1000 zł, było 1100 zł” lub „Piekarnik X teraz 1000 zł/1100 zł”);
  • przez przedstawienie aktualnej ceny jako wyjściowej i podanie wyższej ceny jako nadchodzącej („Piekarnik X teraz 1000 zł, po zakończeniu promocji 1100 zł”);
  • jako ogólna obniżka cen („Teraz -30% na całe AGD”).

W każdym z powyższych przypadków sprzedawca będzie miał obowiązek podania najniższej ceny towaru lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji.

Zasady dyrektywy dotyczą także e-sklepów ogłaszających obniżkę w sposób niemierzalny, czyli wiadomo, że cena została obniżona, ale nie wiadomo, o ile. Obejmuje to towary i usługi, przy których znajdziesz etykiety typu „Wyprzedaż”, „Oferta specjalna”, „Promocja na Black Friday” itp.

Korzyści dla kupujących

Jeśli spotkasz się z informacją o obniżce ceny, zyskasz możliwość sprawdzenia, czy oferta rzeczywiście jest tak piękna, jak obiecuje sprzedawca. Unijne przepisy mają ukrócić, a może nawet zupełnie wyeliminować proceder manipulowania cenami na rzecz pozornych promocji i dać kupującym poczucie bezpieczeństwa w czasie zakupów online.

Przykład dykrektywy omnibus
Przykład zastosowania dyrektywy Omnibus w polskim sklepie internetowym aboutyou.pl. Sklep wyświetla informację o najlepszej cenie z ostatnich 30 dni.

Zmiany dla sprzedawców w e-commerce

Wraz z Omnibusem pojawi się konieczność dostosowania systemów informatycznych do nowego sposobu prezentowania cen. Rozwiązaniem mogą być odpowiednie banery, komunikaty, zakładki lub przyciski typu „Sprawdź wcześniejszą cenę” itp.

Szczegółowe kwestie związane z tym, jak uwidaczniać wymagane informacje oraz wyjątki od tego obowiązku będzie omawiać rozporządzenie ministra właściwego do spraw gospodarki. Jednak już teraz pewne jest, że informatycy zatrudnieni w e-sklepach będą mieć sporo pracy.

Kiedy sprzedawca nie będzie musiał podawać wcześniejszej ceny?

Nie wszystkie działania promocyjne będą wymagały podawania wcześniejszej ceny. Dyrektywa Omnibus przewiduje całkiem sporo wyjątków:

  • Standardowa zmiana cennika lub katalogu cenowego, która nie jest ogłaszana;
  • Stosowanie ogólnych oświadczeń marketingowych, które nie stwarzają wrażenia, że zastosowano obniżkę lub promocję, ale raczej porównują ofertę sprzedawcy do konkurencji („U nas najniższe ceny”, „Najlepsze ceny tylko u nas”);
  • Wykorzystanie technik promowania, które są porównaniami cen lub ofertami warunkowymi („Kup 3 w cenie 2”, „Zrób zakupy za 1000 zł, otrzymasz 10% zniżki”);
  • Program lojalnościowy uprawniający wybranego konsumenta do zakupów w obniżonych cenach przez dłuższy, nieprzerwany okres;
  • Obniżka ceny przyznana wybranemu konsumentowi ze względu na jego historię zakupową („Otrzymujesz kupon 50 zł na następne zakupy”);
  • Jednorazowa lub stała zniżka za przystąpienie do programu lojalnościowego;
  • Obniżka ceny stosowana przez sprzedawcę w momencie zawierania transakcji, jeśli nie została „ogłoszona” (zgodnie z definicją dyrektywy) z wyprzedzeniem.

Pozostałe zmiany pod banderą Omnibusa

Wdrożenie przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus wpłynie na jeszcze inne obszary e-commerce:

  • Większa przejrzystość przy zawieraniu umów online. Jeśli sprzedawca stosuje mechanizmy indywidualnego dostosowania ceny na podstawie podejmowanych przez konsumenta decyzji lub biorąc pod uwagę urządzenie, z którego korzysta, będzie musiał go o tym poinformować.
  • Weryfikacja autentyczności publikowanych opinii. Mnóstwo internautów podejmuje decyzje zakupowe wyłącznie na podstawie opinii innych kupujących. Nowe przepisy nakładają na internetowe platformy handlowe (np. Allegro, eBay itp.) oraz na e-sklepy obowiązek weryfikowania, czy opinia lub rekomendacja została wydana przez konkretnego konsumenta.
  • Przejrzyste kryteria sortowania wyników wyszukiwania. Kupujący otrzyma wgląd w to, jakim mechanizmem sortowania posługuje się sprzedawca, pokazując wyniki w porównywarkach i na liście wyników wyszukiwania.
  • Szerszy zakres obowiązku informacyjnego. Obowiązkiem sprzedawcy będzie udostępnianie numeru telefonu lub adresu e-mail (albo wskazać inny sposób komunikacji), aby nabywca lub odbiorca usługi mógł szybko się z nim skontaktować.

Nie ulega wątpliwości, że Omnibus zmieni nasze podejście do kupowania w internecie i znacząco wpłynie na zachowania e-sprzedawców. Miejmy nadzieję, że na lepsze.

Nie czekaj na Omnibusa bezczynnie

Mimo mnożących się znaków zapytania, w wielu krajach członkowskich UE Dyrektywa nr 2019/2161 już obowiązuje. Nie bez przyczyny nazwano ją dyrektywą Omnibus. Nawiązując do łacińskiego znaczenia (łac. omniswszystko, dla wszystkich, wszelki, cały, każdy, wszystek), da konsumentom dostęp do pełnej wiedzy na temat ceny danego produktu lub usługi. W ten sposób będzie chronić ich interesy przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Pojawienie się postanowień dyrektywy w polskim systemie prawnym jest tylko kwestią czasu. Jeśli więc często kupujesz w sieci, masz powody, żeby czekać na Omnibusa z utęsknieniem. A jeśli jesteś sprzedawcą? Czeka Cię sporo pracy, ponieważ nawet z pozoru proste przepisy mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie sklepu i wymagać szeregu zmian informatycznych.

W kontekście nowych przepisów warto rozważyć kilka scenariuszy. Opłacalne może być wprowadzenie innych, dotąd niestosowanych rodzajów promocji (np. programów lojalnościowych), które pozwalają odstąpić od obowiązku każdorazowego informowania o obniżonej cenie.

Tak czy inaczej, zrobisz mądrze, już teraz przygotowując swoją firmę na nadchodzące zmiany.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski