Protokół FTP – jak wykorzystać jego możliwości?

  • Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Pierwsze użycie protokołu FTP miało miejsce w roku 1971. Czy to oznacza, że ten system jest już przestarzały? Okazuje się, że FTP ma się dobrze, a miliony webmasterów korzystają z niego na co dzień! Przeczytaj, jak działa ten protokół i kiedy warto go wykorzystywać.

Co to jest FTP i w jakim celu go używać?

FTP (File Transfer Protocol) to protokół sieciowy do transferu plików pomiędzy komputerem a serwerem. Być może nieraz już pobierałeś coś z pomocą tego protokołu – na przykład jakieś zdjęcia, pliki pdf. lub oprogramowanie open-source.

Wielu deweloperów, webmasterów i specjalistów z agencji SEO wykorzystuje FTP do transferu i edytowania plików zamieszczanych na stronach www. Oczywiście można go używać także w innych celach, takich udostępnianie prywatnych plików. Na serwer FTP możesz wysłać dowolny plik i udostępnić go innej osobie – zupełnie tak, jak w chmurze.

Dwa tryby połączenia FTP

Do przesyłania plików z komputera na serwer i odwrotnie można wykorzystać jeden z dwóch poniższych trybów.

  • Tryb pasywny. W tym przypadku serwer FTP otwiera port, a użytkownik się z nim łączy i wybiera kanał poleceń oraz kanał do przesyłania danych.
  • Tryb aktywny. W tym przypadku to użytkownik otwiera port i wybiera kanał poleceń, a serwer się z nim łączy i ustawia kanał do przesyłania danych.

Domyślnie często wykorzystywany jest tryb pasywny, uważany za bezpieczniejszy. Poza tym korzystanie protokół FTP w trybie aktywnym niekiedy blokują firewalle, a dodanie wyjątków wymaga od użytkownika podejmowania dodatkowych czynności.

Jak nawiązać połączenie z serwerem FTP

Połączenie z serwerem FTP jest bardzo intuicyjne. Dawniej jego obsługa wymagała znajomości określonych poleceń i posługiwania się konsolą. Obecnie każdy może korzystać z czytelnych programów, takich jak:

  • Filezilla (Windows, macOS),
  • Cyberduck (Windows, macOS),
  • Total Commander (Windows),
  • Commander One (macOS).

Żeby połączyć się z serwerem FTP, będziesz potrzebować:

  • adresu serwera (często wygląda on jak adres strony www),
  • nazwy użytkownika i hasła,
  • numeru portu do połączenia (jeśli jest niestandardowy).
Serwer FTP
Połączenie z wybranym serwerem FTP jest proste i intuicyjne. Źródło: https://filezilla-project.org/images/screenshots/fz3_win_sitemanager.png

Danymi dysponuje administrator strony. Po zalogowaniu będziesz mógł zarządzać plikami i folderami znajdującymi się na serwerze w taki sam sposób, jak zarządzasz zawartością dysku twardego. Możliwe jest usuwanie, przenoszenie, modyfikowanie, pobieranie i upload nowych plików.

Uwaga! Jeśli wykorzystujesz FTP do zarządzania swoją stroną internetową, pamiętaj o tworzeniu kopii zapasowej jej zawartości. Taką kopię najlepiej przechowuj offline lub w bezpiecznej chmurze.

Głóny widok
Główny widok w FileZilla, programie do obsługi FTP

FTP a bezpieczeństwo

Wszelkie zagadnienia związane z przesyłaniem plików w internecie są nieodłącznie związane z kwestią bezpieczeństwa. Nie inaczej jest w przypadku FTP.

W czasach, gdy projektowano ten protokół, zagrożenie atakami hakerów było nikłe, dlatego podstawowy FTP nie należy do najbezpieczniejszych. Obecnie zdecydowana większość serwerów korzysta z szyfrowanego protokołu FTPS, który pozwala przesyłać pliki bez obawy o ingerencję osób nieupoważnionych.

A co z kwestią anonimowości? Niektóre serwery oferujące oprogramowanie open-source dają opcję pobierania plików z FTP za pomocą połączenia anonimowego. W rzeczywistości jednak administrator połączenia ma dostęp do danych użytkownika, takich jak jego adres IP. Warto o tym pamiętać i zawsze zachowywać daleko idącą ostrożność.

Kiedy warto korzystać z FTP?

Protokół FTP nadal pozostaje sprawdzoną metodą transferu danych, choć nie oferuje tak licznych funkcji, jak Dysk Google, Dropbox, OneDrive czy iCloud Drive. Niemniej jednak pozwala swobodnie przesyłać foldery o znacznej objętości bez obciążania procesora, przydaje się przy tworzeniu stron internetowych i do wykonywania kopii zapasowej. Tym bardziej że większość narzędzi do nawiązywania połączeń z serwerami FTP jest bezpłatna.

Z tego protokołu korzystają też agencje, które zajmują się pozycjonowaniem stron. Pracujący w nich specjaliści używają serwerów FTP, żeby:

  • zarządzać plikami źródłowymi witryny, np. w celu instalacji WordPressa;
  • konfigurować przekierowania dla wybranych URL-i;
  • modyfikować pliki .htaccess i robots.txt;
  • przeprowadzać migrację treści z jednej domeny do drugiej;
  • centralizować dane pochodzące z kilku witryn;
  • zwolnić miejsce na serwerze fizycznym;
  • skanować foldery w celu wykrycia złośliwego oprogramowania.

Jeśli więc jeszcze tego nie robiłeś, spróbuj wykorzystać protokół FTP do przesyłania i zarządzania plikami i przekonaj się, jakie to proste. A jeżeli potrzebujesz pomocy w zarządzaniu swoją stroną internetową, nie wahaj się skorzystać z oferty sprawdzonej agencji SEO SEM.

Tagi:
Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski