Paginacja (SEO) – czym jest? Jak to zrobić poprawnie?

  • Dominik Bigosiński
  • 10 min. czytania

Paginacja to technika dzielenia treści na wiele stron, stosowana przede wszystkim w przypadku długich list produktów czy artykułów. Wykorzystywana nie tylko dla wygody użytkowników, ale również w celach SEO. Poprawnie przeprowadzona paginacja pozwala na efektywne indeksowanie treści przez wyszukiwarki, a jednocześnie poprawia doświadczenia użytkowników. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej!

Paginacja – co to jest?

Paginacja to proces segmentacji treści cyfrowej na wiele stron. W kontekście baz danych i API, paginacja pozwala na efektywne zarządzanie dużymi zestawami danych, serwując je w mniejszych porcjach. W aplikacjach webowych jest to niezbędne dla optymalizacji wydajności i poprawy responsywności.

Paginacja ułatwia wyszukiwarkom efektywne indeksowanie treści, pozwalając uniknąć problemów z duplikatami. Implementując paginację, musisz brać pod uwagę zarówno parametry URL, jak i odpowiednie znaczniki relacyjne. Poprawna paginacja jest kluczowa w kontekście skalowalnych i wydajnych systemów.

Przykład paginacji
Przykład paginacji w serwisie iHerb. Źródło: pl.iherb.com/c/supplements

Jakie znaczenie ma paginacja na stronach internetowych?

Paginacja odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu i prezentacji treści w skomplikowanych systemach internetowych. W kontekście zarządzania treścią, pozwala na segmentację dużych zbiorów danych (np. listy produktów czy artykułów, zwiększając przy tym wydajność serwera i szybkość ładowania strony dla użytkownika końcowego.

Paginacja a SEO i UX

Z perspektywy SEO, prawidłowo zaimplementowana paginacja eliminuje potencjalne problemy z duplikatami treści, zapewniając jednocześnie, że wyszukiwarki mogą efektywnie indeksować wszystkie podstrony.

Jest to również istotne w UX, gdyż zapobiega przeciążeniu użytkownika nadmierną ilością informacji na jednej stronie. Implementując paginację, należy wykorzystać odpowiednie znaczniki relacyjne (rel=next i rel=prev), a także spójnie zarządzać parametrami URL, aby uniknąć problemów z kanonicznością. Odpowiednio skonfigurowana paginacja zapewnia harmonię między użytecznością, wydajnością a optymalizacją dla wyszukiwarek.

Paginacja na blogu
Przykład paginacji na blogu Ahrefs. Źródło: www.ahrefs.com/blog

Paginacja – najlepsze praktyki

Jakie są najlepsze praktyki w przypadku paginacji?

  • Znaczniki relacyjne – używaj atrybutów rel=next i rel=prev w sekcji <head> każdej podstrony paginacji, wskazując robotom wyszukiwarek strukturę i kolejność stron.
  • Kanoniczne URL – aby unikać problemów z duplikatami, korzystaj z atrybutu rel=canonical, wskazując preferowany URL dla treści.
  • Spójność parametrów URL – zadbaj o czytelną strukturę URL, unikając zbędnych parametrów, które mogą wprowadzić w błąd roboty wyszukiwarek.
Struktura paginacyjna
Czytelna struktura paginacyjna URL na blogu Ahrefs. Źródło: ahrefs.com/blog/archive/page/3
  • Długość paginacji – ogranicz liczbę dostępnych podstron paginacji. Zbyt długa paginacja może prowadzić do problemów z indeksowaniem. W przypadku bardzo długich list warto zastanowić się nad zastosowaniem archiwizacji lub filtrów.
Ograniczenie stron paginacji
Dobre rozwiązanie na ograniczenie widocznych stron w paginacji. Źródło: www.adidas.com/us/women-athletic_sneakers
  • Interfejs użytkownika – umożliwiaj użytkownikom łatwy dostęp do poprzednich i następnych stron, a także przejście do konkretnej strony paginacji. Wykorzystaj przyciski i linki w widocznym miejscu.
  • Nie indeksuj zbędnych stron – jeśli niektóre strony paginacji nie przynoszą wartości z punktu widzenia SEO, użyj dyrektywy noindex w celu poinstruowania robotów wyszukiwarek.
  • Optymalizacja prędkości – pamiętaj, że każda podstrona paginacji powinna być zoptymalizowana pod kątem prędkości ładowania, zapewniając szybkie i efektywne przeglądanie treści przez użytkowników. Badania Think With Google podają, że prawdopodobieństwo na odrzucenie wzrasta o 32%, w momencie, gdy czas ładowania zwiększa się z jednej sekundy do trzech sekund.

Stosując się do powyższych zaleceń, nie tylko poprawisz widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach, ale również zapewnisz lepsze doświadczenie dla użytkowników, co w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści w postaci wyższej konwersji i lojalności odwiedzających.

Polecana usługa: Pozycjonowanie sklepów internetowych

Największe problemy stronicowania

Jakie są największe problemy stronicowania?

  • Duplikaty treści – bez odpowiedniej konfiguracji, wyszukiwarki mogą traktować strony paginacji jako duplikaty. Skutkuje to problemami z indeksowaniem.
  • Kwestie kanoniczności – błędne użycie znacznika rel=canonical może sprawić, że wyszukiwarki indeksują niewłaściwą wersję strony lub pomijają pewne podstrony.
  • Nieczytelne parametry URL – skomplikowane struktury URL z wieloma parametrami mogą wprowadzać w błąd roboty wyszukiwarek i utrudniać użytkownikom dzielenie się linkami.
  • Niespójna paginacja – gdy stronicowanie jest różne dla różnych typów treści lub niekonsekwentne w różnych częściach witryny, może to dezorientować zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki.
Dezorientujące URLe
Dezorientujące URLe sklepu DeeZee. Źródło: deezee.pl/odziez-damska/11,niebieski/330739,s-m
  • Nieodpowiednie wykorzystanie noindex i nofollow – błędne użycie tych dyrektyw na stronach paginacji może prowadzić do nieindeksowania ważnych treści lub problemów z przekazywaniem wartości linkowej.

Aby uniknąć powyższych problemów, warto przeprowadzić dogłębną analizę i optymalizację procesu paginacji.

Paginacja (stronicowanie) – podsumowanie

Paginacja, znana też jako stronicowanie, to kluczowy element zarządzania treścią na wielu stronach internetowych, pozwalający segmentować duże ilości danych. Odpowiednio zaimplementowana poprawia UX, umożliwiając intuicyjne przeglądanie treści i optymalizując prędkość ładowania. Z perspektywy SEO, poprawna paginacja eliminuje problem duplikatów i wspiera efektywne indeksowanie przez wyszukiwarki. Jednak błędy w jej wdrożeniu mogą prowadzić do problemów z widocznością w wynikach wyszukiwania.

Aby zwiększyć ruch z wyszukiwarki i wyprzedzić konkurencję, napisz do nas wiadomość lub zadzwoń. Chętnie pomożemy wypromować Twój biznes. Ulepszymy paginację w Twoim serwisie, wdrożymy zmiany techniczne poprawiające jego wydajność oraz zaimplementujemy zasady pozycjonowania wspierające widoczność Twojej strony w Google, oraz innych wyszukiwarkach. Pozostajemy do dyspozycji.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Paginacja]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat paginacji?

Czym dokładnie jest paginacja?

Paginacja, inaczej stronicowanie, to proces dzielenia treści lub zestawów danych na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania segmenty, prezentowane na oddzielnych podstronach. Umożliwia efektywne przeglądanie dużej ilości informacji oraz optymalizuje czas ładowania witryny.

Dlaczego paginacja jest ważna z punktu widzenia SEO?

Poprawnie zaimplementowana paginacja wspomaga wyszukiwarki w efektywnym indeksowaniu treści, eliminując problem duplikatów. Błędy w paginacji mogą prowadzić do mankamentów rankingowych związanych z widocznością w SERP-ach.

Jakie znaczniki relacyjne powinienem stosować w paginacji?

Najważniejsze znaczniki to rel=next i rel=prev. Informują roboty wyszukiwarek o kolejności stron w serii, umożliwiając poprawne indeksowanie treści.

Czy powinienem indeksować wszystkie podstrony paginacji?

Nie zawsze. W zależności od wartości treści, niektóre podstrony mogą być oznaczone jako noindex, szczególnie jeśli nie przynoszą dodatkowej wartości dla użytkowników lub są zbliżone do innych stron.

Jak paginacja wpływa na doświadczenie użytkownika (UX)?

Dzięki paginacji użytkownicy mogą łatwo i intuicyjnie przeglądać treści, bez konieczności przewijania przez dziesiątki lub setki wpisów na jednej stronie. Poprawia to satysfakcję i zachęca do dalszego eksplorowania witryny.

Czy jest preferowana liczba elementów na jednej stronie paginacji?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, natomiast zaleca się dostosowanie liczby elementów do rodzaju treści i preferencji użytkowników. Ważne, aby strona ładowała się szybko i była przejrzysta dla odwiedzających.

Jakie są najczęstsze błędy związane z paginacją?

Do najczęstszych błędów należą m.in. nieużywanie znaczników relacyjnych, problem z duplikacją treści, błędna struktura URL oraz głęboka paginacja, która utrudnia indeksowanie.

Dominik Bigosiński
Dominik Bigosiński
Międzynarodowy ekspert ds. content marketingu specjalizujący się w tworzeniu artykułów blogowych na temat SEO i SEM. Działa również w afiliacjach - pomaga przedsiębiorcom skalować ich biznesy poprzez programy partnerskie.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski