Dostępność w sieci, czyli co warto wiedzieć o WCAG oraz WCAG 2.1

  • Redakcja Adboosters
  • 5 min. czytania

Korzystanie z internetu dla wielu osób jest czymś powszechnym i trudno wyobrazić sobie, że inni napotykają przy tym duże ograniczenia. Szczególnie dotyczy to ludzi z niepełnosprawnościami. Z myślą o nich wprowadzono WCAG, czyli zestaw wskazówek dotyczących dostępności stron internetowych. Co znajdziemy w obecnie obowiązującej wersji WCAG 2.1?

Początki WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) sięgają jeszcze XX wieku. Pierwsza wersja omawianego standardu została opublikowana w 1999 roku przez inicjatywę WAI (Web Accessibility Initiative) działającą na rzecz równouprawnienia w korzystaniu z internetu. W Polsce formalny obowiązek korzystania z tych zasad pojawił się w 2012 roku i dotyczył rejestrów publicznych.  Obecnie wszystkie podmioty publiczne muszą przestrzegać zasad WCAG 2.1, co reguluje Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych uchwalona 4 kwietnia 2019 roku. Prywatne strony i aplikacje nie są objęte tymi zasadami, więc ich stosowanie jest dobrowolne.

Zasady WCAG 2.1

Ustalone wytyczne określają, jak należy tworzyć strony internetowe i aplikacje, by mogły z nich korzystać osoby z wadami wzroku, słuchu, ruchu oraz niepełnosprawnością intelektualną lub zaburzeniami poznawczymi. Spełnienie wszystkich zasad pozwala na uznanie, że dana strona lub aplikacja jest dostępna cyfrowo.

WCAG 2.1 składa się z czterech nadrzędnych zasad (postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość, solidność), które następnie dzielą się na bardziej szczegółowe wytyczne. Dotyczą one wszystkich elementów strony oraz aplikacji. Przyjrzyjmy się im.

Postrzegalność

Wszystkie elementy interfejsu użytkownika należy przedstawić tak, by każdy mógł korzystać z nich za pomocą dostępnych dla siebie zmysłów. Najważniejsze znaczenie ma tutaj stosowanie alternatyw tekstowych dla wszystkich treści nietekstowych. Przy każdym zdjęciu i grafice powinien pojawić się opis wyjaśniający, co przedstawia dany obraz, a w przypadku treści audio czy wideo należy pamiętać o transkrypcjach tekstowych. W przypadku filmów można też wprowadzać napisy.

Poza tym warto pamiętać również o dobrej czytelności i widoczności treści nawet przy znacznym zwiększeniu rozmiaru tekstu, o wyróżnieniach opartych nie tylko na kolorze oraz o znacznym odróżnieniu koloru czcionki od tła. Są to elementy szczególnie istotne dla osób mających problemy ze wzrokiem. Dobrym rozwiązaniem według WCAG 2.1 jest też wprowadzenie responsywności, czyli automatycznego dostosowywania się widoku do szerokości ekranu wykorzystywanego urządzenia.

Funkcjonalność

Strona powinna być możliwa do obsłużenia bez względu na to, z jakiego rodzaju nawigacji używa internauta. Ma to znaczenie przy korzystaniu z komputera, a szczególnie z klawiatury – wszystkie elementy strony powinny być możliwe do poznania przy jej użyciu. Nie dotyczy to tylko samego przeglądania witryny, ale również opcji odtwarzania, wstrzymywania i zatrzymywania poruszających się treści.

W sferze funkcjonalności duże znaczenie ma też dobre opisanie stron, linków czy kwestionariuszy. Osoba korzystająca ze strony czy aplikacji powinna wiedzieć między innymi, co ma wpisać w dane pole w formularzu kontaktowym oraz mieć wystarczającą ilość czasu na przeczytanie i przetworzenie danej treści. Coraz częściej zwraca się też uwagę na migające treści, których nie należy stosować z myślą o osobach chorujących na padaczkę.

Zrozumiałość

Cała zawartość strony lub aplikacji musi być zrozumiała dla użytkownika, co można osiągnąć między innymi dzięki korzystaniu z prostego języka, unikaniu branżowych zwrotów oraz innych słów, które mogą być zbyt trudne dla czytelnika. Jednak nie chodzi tu o całkowite zaprzestanie ich używania – każde skomplikowane wyrażenie należy po prostu wyjaśnić w jak najprostszy sposób.

Ponadto wszystkie podstrony powinny być spójne pod kątem wyglądu oraz funkcjonalności. Nie można wprowadzać różnego wyglądu dla elementów spełniających te same zadania. Tak samo zaznaczenie fragmentu nie powinno prowadzić do żadnych zdarzeń na stronie, które mogą zdezorientować użytkownika lub wprowadzić go w błąd.

Solidność

Treści i funkcje powinny działać poprawnie w różnych programach. Ta zasada WCAG 2.1 odnosi się do kompatybilności strony, stąd też w polskim i unijnym prawie korzysta się właśnie z pojęcia kompatybilność.

Kod strony powinien być zawsze poprawny i zgodny ze standardem sieciowym HTML Poza tym zewnętrze oprogramowania internauty nie mogą powodować komplikacji podczas korzystania ze strony czy aplikacji. Przykładowymi programami mogą być te, które stosuje się w czytnikach ekranu osób niewidomych.

Poziomy zgodności WCAG 2.1

Wszystkie wymienione wyżej zasady są podzielone na wytyczne, które następnie dzielą się na określone wymagania nazywane „kryteriami sukcesu”. Dopiero ich spełnienie pozwala osiągnąć jeden z trzech poziomów dostępności cyfrowej:

  • A – najniższy poziom przyznawany po realizacji podstawowego zestawu wymogów WCAG 2.1
  • AA – optymalny wariant wdrożenia zaleceń
  • AAA – najwyższy poziom zgodności

Osiągnięcie trzeciego, najwyższego poziomu często jest bardzo trudne, a przy niektórych projektach może wydawać się wręcz niemożliwe. Warto zwrócić przy tym uwagę, że te same wytyczne dotyczą zarówno portalu informacyjnego, jak i sklepu online czy strony urzędowej. Branża nie ma tu żadnego znaczenia.

Sposoby badania dostępności cyfrowej

Audyt dostępności cyfrowej można wykonać niezależnie od wprowadzonych rozwiązań technologicznych. Najpopularniejszym sposobem testowania stron internetowych są testy automatyczne, które można wykonać samodzielnie.

Narzędzia do testowania stron internetowych pozwalają na automatyczne wyszukanie niezgodności z WCAG. Mogą one analizować jeden element, jak i od razu kilkanaście różnych fragmentów. Wynik otrzymujemy bardzo szybko, lecz niekiedy wprowadza on w błąd. Przykładem może być opis alternatywny do grafiki, gdzie w teście automatycznym sprawdzane jest tylko wypełnienie tego pola, a nie dopasowanie treści do danego obrazka. Może to tworzyć złudne wrażenie realizacji wytycznych WCAG 2.1.

Rzadziej stosowanym rozwiązaniem są testy z użytkownikami, podczas których skupiamy się nie na technologii czy zgodności z prawem, ale przede wszystkim zwracamy uwagę na przyjazność strony dla internautów. Powinny to być osoby z niepełnosprawnościami lub pracujące z nimi, które będą zwracać uwagę na szczegóły mniej istotne dla pozostałych osób. Największym plusem tego badania jest lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników, a minusem – czas potrzebny na ich interpretację.

Audyt elementów WCAG

W dokładnym ustaleniu poziomu dostępności cyfrowej pozwalają badania eksperckie. W tym przypadku audyt strony wykonuje ekspert, który kompleksowo bada wszystkie elementy opisywane we WCAG. Poza tym oprócz opisu problemów, podaje on również wskazówki dotyczące ich rozwiązań. Jest to na pewno cenniejsze niż wyniki testów automatycznych, ale trwa dłużej i wiąże się też z większymi kosztami uzależnionymi od zakresu badań.

Badanie dostępności cyfrowej można też wykonywać poprzez samodzielne odpowiadanie na mniej lub bardziej rozbudowane pytania dotyczące strony. Czasami może to wymagać wiedzy eksperckiej, co już na tym etapie stanowi problem dla wielu osób.

Właśnie dlatego niezbędna okazuje się osoba z doświadczeniem w zakresie budowy stron internetowych, która dobrze zna zasady. Dopiero z jej pomocą upewnimy się, w jakim stopniu przestrzegamy zasad WCAG 2.1 i co jeszcze można zrobić, by dojść do najwyższego poziomu dostępności cyfrowej.

WCAG a Google i pozycjonowanie

Spełnianie norm WCAG to także czynnik rankingowy w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google. „Każdy powinien mieć dostęp do internetu i móc z niego korzystać. Staramy się, by stało się to rzeczywistością.” – takie przesłanie znajdziemy na stronie www.google.com/accessibility/. Dlatego, pomimo iż prawnie nie jest to wymagane od przedsiębiorstw i właścicieli stron oraz sklepów, to warto zadbać o dopasowanie witryny do wszystkich użytkowników. Podczas pozycjonowania stron i sklepów naszych klientów sprawdzamy te parametry i jeżeli budowa serwisu na to pozwala, wprowadzamy optymalizacje, które doprowadzają do spełniania norm WCAG lub WCAG 2.1.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy takie optymalizacje są potrzebne w Twoim przypadku, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji wraz z Audytem SEO.

Adboosters logo sygnet
Redakcja Adboosters
Dzielimy się wiedzą. Sprawdź najnowsze wpisy napisane przez naszą redakcję na naszym blogu. Piszemy o marketingu internetowym z naciskiem na SEO.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski