Jakie są najpopularniejsze mity o SEO? Obalamy błędne przekonania na temat pozycjonowania

Mity o SEO
Spis treści

Mimo że promowanie stron internetowych w sieci jest coraz bardziej powszechne, to zarówno o pozycjonowaniu, jak i o kampaniach Google Ads, krąży wiele nieprawdziwych informacji. Niejednokrotnie wynika to z dużej dynamiki branży i sporej zmienności panujących realiów – część przekonań została zakorzeniona już kilka lat temu i po prostu straciła na aktualności. Pozostałe z nich nigdy nie były prawdą. Jednorazowe SEO? Gwarancja widoczności na pierwszej pozycji? W tekście przyjrzymy się najpopularniejszym mitom na temat pozycjonowania i wyjaśnimy, dlaczego warto podchodzić do nich sceptycznie. 

SEO pozwala na natychmiastowe dotarcie do nowych klientów 

Na proces pozycjonowania składa się szereg prac, których efekty nie pojawiają się z dnia na dzień. Po podpisaniu umowy, specjalista analizuje serwis klienta oraz strony jego bezpośrednich konkurentów. Następnie zajmuje się kompleksową optymalizacją witryny, zleca copywriterowi napisanie tekstów, rozpoczyna linkowanie zewnętrzne i podejmuje wiele dodatkowych kroków mających na celu wprowadzenie serwisu klienta do czołówki naturalnych wyników wyszukiwania. Na każdym etapie prac związanych z pozycjonowaniem, sytuacja jest bardzo dynamiczna, dlatego specjalista SEO, mimo że ma określony plan działania, często musi reagować na bieżąco i podejmować niestandardowe kroki, indywidualne dla danego przypadku. 

Jak długo więc czeka się na efekty pozycjonowania? Miesiąc, pół roku czy może kilka lat? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na czas, w którym osiągnięcie satysfakcjonujących efektów jest możliwe, wpływa wiele czynników, takich jak m.in. stan początkowy witryny, historia domeny czy konkurencyjność w branży klienta, dlatego określenie konkretnej daty jest praktycznie niemożliwe. Zdarzają się przypadki bardzo niszowych działalności, w których już po kilku tygodniach prac można dostrzec wyraźne wzrosty w statystykach. Jednak znaczna większość pozycjonowanych stron, odnotowuje lepszą widoczność po upływie kilku miesięcy.

Podpisanie umowy z agencją, to dopiero początek przygody z pozycjonowaniem. Warto uzbroić się w cierpliwość i nie oczekiwać natychmiastowego wzrostu wykresów sprzedażowych. Jeśli naprawdę zależy Ci na czasie, porozmawiaj z opiekunem SEO i dowiedz się, jak możesz wspomóc jego działania i usprawnić cały proces. Być może poprosi Cię o regularne dodawanie wpisów na bloga lub stworzenie branżowego poradnika. 

Na rynku SEO pojawiają się firmy, które proponują natychmiastowe efekty, ale ich działania nie przekładają się na długofalowe rezultaty. Jeżeli ktoś zagwarantuje Ci widoczność „od ręki”, wiedz, że nie wyjdzie z tego nic dobrego. Na domeny promowane w ten sposób nakładane są kary, które niejednokrotnie uniemożliwiają ich dalsze pozycjonowanie w przyszłości. Jeśli stanowczo nie możesz czekać na efekty, lepiej zainwestuj w kampanię Google Ads. 

Kampania Google Ads poprawia widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania 

Kampania Google Ads nie ma żadnego wpływu na widoczność serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania. Owszem, pomaga w zwiększeniu ilości wyświetleń i odwiedzin strony, a także rozpoznawalności marki (co może pomóc), ale bezpośrednio nie wpływa na SEO. 

Niejednokrotnie klienci decydują się na kampanię Google Ads i pozycjonowanie jednocześnie. Do czasu osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach organicznych, docierają do użytkowników dzięki linkom sponsorowanym. Gdy ruch z SEO jest już na satysfakcjonującym poziomie, często rezygnują z kampanii Google Ads lub zmniejszają budżet. Niektórzy pozostają przy obu formach reklamy, a jeszcze inni decydują się na linki sponsorowane jedynie okazyjnie, np. w sezonie, gdy ich branża cieszy się największym zainteresowaniem. Często firmy, które posiadają odpowiedni budżet, wykorzystują równocześnie mocno oba te kanały przez cały czas i przynosi to najlepsze efekty.

Jednorazowe pozycjonowanie wystarczy, aby raz na zawsze wyprzedzić konkurencję

Jeśli chodzi o działania, które nie bazują na stałej współpracy, można zlecić agencji wykonanie optymalizacji serwisu (w tym m.in. wdrożenie szyfrowania połączenia, poprawa linkowania wewnętrznego czy nagłówków) i to na pewno nie zaszkodzi wizerunkowi strony. Jednak jednorazowe pozycjonowanie zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem i stanowczo je odradzamy. Tak, jak pisaliśmy powyżej – to proces ciągły, wymagający wprowadzania regularnych zmian i podejmowania kroków, adekwatnych do bieżącej sytuacji (np. do aktualizacji algorytmów wyszukiwarki). 

Kolejna bardzo ważna kwestia, to zachowanie równowagi i umiaru we wprowadzanych modyfikacjach. Chodzi tu m.in. o intensywność linkowania, która ma odbywać się tak, aby wyglądała, jak najbardziej naturalnie. Jednorazowe podpięcie zbyt dużej ilości linków zewnętrznych może okazać się dla Google podejrzane i przynieść domenie więcej szkody niż pożytku. 

Niezwykle ważne jest również pielęgnowanie osiągniętych już efektów. Wypozycjonowanie strony do TOP 10, to bez wątpienia trudna sztuka, ale utrzymanie wyników, to również spore przedsięwzięcie. W większości branż konkurencja nie śpi i intensywnie walczy o pozycje na pierwszej stronie. Przy zaprzestaniu regularnych prac, utrata wyników, pozostaje wyłącznie kwestią czasu. 

Warto zatem zdecydować się na zaufaną agencję, cieszącą się dobrymi opiniami i postawić na długofalową współpracę. Tylko w takiej formie pozycjonowanie ma szansę przynieść Twojej firmie spodziewane rezultaty.

Można zagwarantować widoczność serwisu na konkretnych pozycjach

Wszystkie agencje zajmujące się pozycjonowaniem działają w środowisku zewnętrznym. Firmy SEO nie są właścicielami wyszukiwarki (i nie mają żadnej umowy z Google – bo takie mity również się pojawiają), dlatego zagwarantowanie konkretnej pozycji nie jest możliwe. Oczywiście duże doświadczenie, zaangażowanie, wiedza i umiejętności, to atrybuty, które bez wątpienia pomogą w osiągnięciu dobrych wyników, ale nigdy nie dają ich stuprocentowej pewności. 

Tylko ilość linków zewnętrznych ma znaczenie

Ta informacja przekazywana z ust do ust już od wielu lat, kiedyś była prawdziwa. Dawniej właśnie w ten sposób zdobywano topowe pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jakość linków nie miała wówczas znaczenia. Chodziło jedynie o to, aby pokazać robotom wyszukiwarki Google, że o domenie się mówi, kierując się mottem „nieważne, jak mówią, ważne, żeby mówili”. W ten sposób do domeny podpinane były linki z zagranicznych serwisów niskiej jakości, kupowane za kilkadziesiąt złotych na portalach ogłoszeniowych. Czy to działało? Tak. Strony pozycjonowane właśnie w tej sposób podbijały czołówki naturalnych wyników wyszukiwania.

Obecnie jest zupełnie odwrotnie. Aktualnie największe znaczenie ma jakość linków, a ich ilość jest oczywiście istotna, ale to sprawa drugorzędna. Właśnie dlatego niezwykle ważny jest precyzyjny dobór np. katalogów oraz stworzenie dla klienta unikalnych tekstów (wizytówek) opisujących jego działalność. 

Przy aktualnych wytycznych, linki prowadzące do domeny, to tylko jedna ze składowych sukcesu. Ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania ma również szereg czynników, takich jak np.: wartościowe treści na stronie internetowej, właściwe linkowanie wewnętrzne, odpowiednia liczba produktów, optymalna szybkość ładowania się strony i wiele innych. 

Obecność w TOP 10 zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży 

Kluczem do sukcesu jest dobór odpowiednich wyrażeń kluczowych. Widoczność w czołówce naturalnych wyników wyszukiwania na właściwe hasła daje ogromną szansę na dotarcie do nowych klientów. Problem pojawia się w momencie, w którym serwis jest pozycjonowany na frazy, które nie cieszą się zainteresowaniem wśród użytkowników. Obecność na pozycji pierwszej na listę wyrażeń kluczowych, których nikt nie wpisuje do wyszukiwarki, praktycznie nic nie daje. Podobnie jest w przypadku haseł nieadekwatnie dobranych do oferty – jeśli sprzedajesz ekskluzywne zegarki za kilka tysięcy złotych, widoczność na frazę „tani zegarek męski” najprawdopodobniej wygeneruje Ci jedynie wysoki współczynnik odrzuceń, czyli pustych odwiedzin, które nie przekładają się na sprzedaż. 

Ogromny wpływ na konwersję ma również sama strona internetowa – m.in. jej intuicyjność czy ilość oferowanych produktów (Sprawdź wpis – SXO – co to jest?), bo jak wiemy, użytkownicy lubią mieć wybór. Finalizacja transakcji uzależniona jest również od poziomu obsługi klienta oraz konkurencyjności cenowej.

W tekście przedstawiliśmy tylko najpopularniejsze mity dotyczące pozycjonowania, choć bez wątpienia, można ich usłyszeć znacznie więcej. Warto na bieżąco aktualizować swoją wiedzę na temat SEO, aby łatwiej weryfikować nieprawdziwe informacje krążące po sieci. Rzetelnych i wiarygodnych źródeł jest coraz więcej, co cieszy, bo pomaga w zwiększeniu świadomości klientów. 

Jeśli dopiero zaznajamiasz się z branżą i planujesz rozpoczęcie działań marketingowych, skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie dedykowaną propozycję współpracy w zakresie pozycjonowania, opartą na aktualnej wiedzy i najnowszych trendach. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.