Co to jest konwersja i współczynnik konwersji
Spis treści

Termin „konwersja” bardzo często występuje w kontekście oceny skuteczności kampanii marketingowych. Ponieważ jednak każdy właściciel strony oczekuje od odwiedzających innego działania, a witryny oferują odmienną funkcjonalność, więc różne akcje mogą być nazwane konwersją. W tym artykule przeczytasz więcej o tym bardzo ciekawym i ważnym dla SEO zagadnieniu.

Co to jest konwersja – definicja plus przykłady

O konwersji mówimy wtedy, gdy odbiorca reklamy/użytkownik wykonał określone działanie, które 1) było zamierzone przez właściciela strony i 2) przyniosło firmie zysk. Konwersją w marketingu internetowym mogą więc być:

  • jeśli prowadzisz sklep e-commerce – zakup towaru;
  • jeśli działalność Twojej firmy to usługi — wysłanie zapytania
  • jeśli stworzyłeś landing page dla kampanii reklamowej – wypełnienie formularza kontaktowego
  • jeśli budujesz bazę potencjalnych klientów – rejestracja/utworzenie konta lub zapisanie się do newslettera

W każdym z tych przypadków odpowiedź na pytanie: „Czym jest konwersja?” będzie nieco inna, ale zawsze chodzi o osiągnięcie jednorazowego celu, jaki przyświecał twórcy strony www.

Specjaliści w zakresie SEO często wskazują na potrzebę dobrego skonfigurowania konwersji. Oznacza to, że należy ustalić cele dla każdej z witryn, żeby później precyzyjnie mierzyć efekty. Ma to szczególne znacznie w przypadku firm, które prowadzą wiele kampanii reklamowych skierowanych do różnych grup docelowych, i to na różnych platformach.

Co jest lepsze – mikro czy makro konwersja?

Spodziewane działania ze strony użytkowników na stronie można podzielić na dwa rodzaje – mikro i makro konwersje. Kryterium podziału jest to, w jakiej mierze wejście w interakcję przyczyniło się do osiągnięcia głównego celu firmy. Praktyka pokazuje, że wiele mikro konwersji prowadzi do jednej marko konwersji.

Oto przykład: Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z materacami do spania marki X. Co będzie makro konwersją? Akcja użytkownika polegająca na zakupieniu produktów z koszyka. Ale do tego celu prowadzi łańcuszek mikro konwersji, nierzadko rozłożonych w czasie. Najpierw potencjalny klient przechodzi z treści blogowej na stronę z produktami, pobiera udostępniane materiały, zapisuje się do newslettera i wreszcie dodaje produkt do koszyka. Ostatecznie płaci i ta marko konwersja jest skutkiem poprzedzających ją małych kroków. 

Pamiętaj, że wiele zależy od celu Twojej firmy. Jeśli zarabiasz na publikowaniu w social mediach, kluczowe będzie dla Ciebie pozyskiwanie nowych subskrybentów, np. zapis do newslettera czy prośba o regularne powiadomienia. Z drugiej strony dla sklepu internetowego (jak w przykładzie powyżej) wpis na listę mailingową ma mniejsze znaczenie, ponieważ nadrzędny cel to dokonanie zakupu.

Każda konwersja w marketingu jest ważna

Błędem byłoby skupienie się wyłącznie na liczbie makro konwersji. Dlaczego? 

Wróćmy do przykładu sklepu z materacami. Wyobraź sobie, że śledzisz tylko jeden typ konwersji, który uznałeś za najważniejszy – zakup produktów znajdujących się w koszyku. Jeśli przez miesiąc nie sprzedałeś nic (konwersja = 0), możesz dojść do wniosku, że sklep nie ma żadnej wartości! Tymczasem śledząc całą ścieżkę zakupową i przyglądając się również mikro konwersjom, możesz zobaczyć, jak dokładnie kształtują się zachowania użytkowników. Dowiesz się, w którym momencie procesu rezygnują i co trzeba zrobić, żeby zatrzymać ich na dłużej.

Wyraźnie widać, że mikro konwersje są tak samo ważne, jak te makro. Jedne nie mogą istnieć bez drugich i dlatego w czasie optymalizacji witryny trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Jeśli chcesz mieć pewność, że nie przegapisz żadnej ważnej kwestii, nawiąż współpracę z agencją SEO, która pomoże Ci w optymalizacji konwersji.

Czym jest współczynnik konwersji?

Pisząc w tym temacie, nie sposób pominąć jeszcze jednego niezbędnego terminu. Chodzi o współczynnik konwersji, nazywany też jako wskaźnik konwersji. Liczba ta pokazuje procentowy stosunek konwersji do wszystkich unikalnych odsłon strony. 

Wysoki współczynnik konwersji oznacza, że użytkownik reaguje na skierowaną do niego kampanię reklamową w zamierzony sposób. Z kolei niski alarmuje, że grupa docelowa oczekuje innego działaniu lub z reklamą, produktem albo witryną jest coś nie tak.

Google Analytics – narzędzie do pomiaru wskaźnika konwersji

Królem wśród narzędzi do pomiaru konwersji na swojej stronie jest Google Analytics. Ten kombajn big data pozwala bardzo precyzyjnie mierzyć współczynnik konwersji, choć używanie go wymaga doświadczenia. Na naszym blogu znajdziesz poradnik dla początkujących użytkowników GA, który warto przeczytać. 

Mierzenie konwersji z GA rozpoczyna się od konfiguracji celów. Narzędzie pozwala na wybór co najmniej jednej reguły dla danej strony:

  • Miejsce docelowe. Konwersją jest kliknięcie w URL do określonej podstrony
  • Czas trwania. Konwersja zostanie uznana, jeśli użytkownik spędzi na stronie określoną ilość czasu
  • Strony/ekrany na sesję. Konwersja nastąpi, gdy użytkownik wyświetli określoną liczbę podstron lub ekranów serwisu
  • Zdarzenie. Tutaj konwersją może być np. odtworzenie zamieszczonego filmu. Reguła ta zwykle wymaga wdrożenia dodatkowego narzędzia Google Tag Manager, więc polecana jest bardziej doświadczonym osobom
  • Cel inteligentny. To cel związany z konwersją w Google Ads

Zadbaj o optymalizację współczynnika konwersji

Ilość konwersji i jej wskaźnik wyrażony w procentach w dużej mierze zależy od branży, rozmachu działalności w sieci, rozpoznawalności marki i wielu innych czynników. Oczywiście zawsze można zrobić coś lepiej. Dlatego poza mierzeniem liczby konwersji na swojej stronie internetowej warto zainteresować się tematem optymalizacji witryny. Wiele działań można wykonać samemu, a inne – bezpieczniej jest zlecić specjalistom z agencji SEO.

Michał Gawlik

Michał Gawlik

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.